Хрест

 Натільний хрестик - божественне знаряддя нашого спасіння,  а що натільний хрестик значить для  християн?  

Хрест є знаряддям нашого спасіння, предметом побожного шанування для кожного.  Цінність його в тому,  що саме на Хресті Син Божий прийняв смертну кару через гріхи усього світу. Саме на Xресті Отець Небесний примирився з грішними людьми. З того часу Xрест є знаменом перемоги над дияволом і смертю. Хіба можна після цього Православним християнам не шанувати цей дорогоцінний скарб, що дав визволення від диявольських пут, зброю для нашого спасіння, символ примирення з Богом?  Істина в тому, що з того моменту, коли Син Божий стражданнями своїми освятив хрест, в ньому почала проявлятися чудодійна і незвичайна сила.

Натільний хрестик це і обов'язок кожного християнина, і особлива заслуга поряд з честю.  Хрестик  не можна носити в якості амулета або прикраси. Цей символ разом з хресним знаменням є зовнішнім виразом того, що є в християнському серці: смиренність, віра, надія на Господа. Натільний хрест не є ювелірною прикрасою,  яким би красивим він не був, і з якого металу не був би зроблений. Це, перш за все, видимий символ нашої християнської віри.

З часу коли Ісус вмирав на Хресті, непереможна і незбагненна сила долучилася до Хреста, залишившись в ньому навіки - внаслідок чого Він і є непереможним і сильним через таємничу присутність сили Христової.

Православні хрести володіють давньою традицією  і тому можуть  бути  різними  за своїм  виглядом.

Перед тим як купити хрестик,  потрібно дивитися не на те, з якого матеріалу він виготовлений, а на його відповідність формі православної традиції.  Натільний хрест повинен бути в обов'язковому порядку освячений у Православній Церкві. Купити хрестик і освятити згідно православним традиціям, під якими мається на увазі прочитання  священником особливих молитв. У цих молитвах проситься у Бога, щоб Він влив у цей хрест небесну силу і щоб він охороняв душу і тіло від ворогів, чародіїв, чаклунів та інших злих сил. Саме тому на багатьох хрестах присутній напис "Спаси і сохрани".

Істинний християнин повинен не знімати свій хрест і завжди носити його - до самої смерті.  Церковний устав встановлює після закінчення вечірньої молитви обов'язково цілувати Хрест. У час небезпеки або душевної тривоги, також корисно поцілувати Хрест і помолитися. Хр истовий Хрест дає нам не тільки велику силу для наших молитов, але через цей Символ проходять і чиняться всі наші православні діяння. Ним будуть відбиті пристрасті і гріховні спокуси, які беруть початок в гріховному світі і в нас. Хресне знамення дає кожному з нас можливість для здійснення духовного подвигу і спасіння!

 

Дари Валтасара: що необхідно знати, вибираючи ладан?

Ладан. Здавалося б, що з застосовуваних у православному богослужінні елементів, може бути простіше? Його запах відразу ж зустрічає людину, що заходить у храм  і майже завжди проводжає православного християнина після відспівування в останню путь. Диякони і священики кадять за кожним богослужінням:  на проскомідїї і на великому вході,  на початку великої вечірні і на стихарах  "Господи,  взиваю, на літії, на полієлеї, перед  Євангелієм, на "Чеснійшу", наприкінці канону.

І все ж простота ладану оманлива. Виявляється, за кілька тисяч років ця речовина зазнавала безліч цікавих трансформацій, а сьогоднішні його варіації можуть поставити користувача в глухий кут.  Яким перевіреним рекомендаціям слідувати,  щоб уникнути нерозумної переплати або придбання неякісного ладану?

Ліван-олібанум-ладан

Однак перш ніж приступити до порівняльного аналізу використовуваних в нашій Церкві пахощів, зробимо кілька важливих зауважень. Незважаючи на величезний історичний досвід застосування ладану у богослужінні на Русі, єдності у вживанні пов’язаних з цим процесом термінів досі немає, а різночитання або мимовільні помилки в найменуванні окремих понять призводять до прикрих непорозумінь.

Історично ладан виникає в старозавітні часи. Прихід його спочатку в культ, а потім в людську культуру пов'язаний зі звичаєм жертвоприношень, який люди стали практикувати майже відразу ж після гріхопадіння  Адама. Спочатку, швидше за все, це був просто запашний "акомпонимент," супроводжуючий спалення принесених людьми Богу від праць своїх жертв. Але дуже скоро Господь безпосередньо вказав Своєму народу, які пахощі використовувати при богослужінні. Так, крім веління Ізраїлю приносити аромати пахощі для кадила (пор.:Вих.25, б) Бог заповідає Мойсеєві зробити кадильниці для столу з хлібами (пор.: Вих. 25,26) і жертовник для приношення куріння (пор.: Вих. 30,1) а також вказує особливий склад для священичого куріння ароматичних речовин:  І сказав Господь до Мойсея:  Візьми собі запашних речовин: стакти, ониха, халвана запашного і чистого Ливану, усього половину, і зроби з них мистецтвом того, хто складає масті, курильну сполуку,  стерту, чисту, святу, і поклади її перед ковчегом одкровення в скинії зібрання, де Я буду відкриватися тобі: це буде святиня велика для вас; куріння, зробленого за цією сполукою, не робіть собі: святинею нехай буде воно у тебе для  Господа; хто зробить подібне, щоб курити ним, (душа та) знищиться з народу свого (Вих. ЗО, 34-36). Коротко кажучи, вказаний тут склад не зовсім ладан в сучасному розумінні, і скоро це стане зрозуміло читачеві. У наші дні приготований за біблійним рецептом фіміам  став "фігурантом" незвичайного наукового дослідження, початого дослідницьким колективом Інституту хімічної фізики ім. М.М.Семенова (іХФ) Російської академії' наук. Спочатку, втім, коротко опишемо всю четвірку його компонентів, окремо  і добре вивчену біологами.

Стакти (стакти) - грецька назва крапель смоли стіраксового дерева, по-російськи зветься Росна ладаном.  

Халван (гальбанум) - смола камеденосна ферули - рослини із сімейства зонтичних, що росте переважно в Ірані.

Оніхії кришка стулки мешкає в Червоному морі молюска.

Нарешті, чистий ладан в даному випадку - це смола босвелії, рідкісного дерева з сімейства брузерових, що росте в Східній Африці, Ємені та Сомалі і, на жаль, стрімко скорочує свій ареал. По-латині ця смола (кажучи суворіше, її камедь - висушений і затверділий запашний деревний сік) називається олібанум. "Слово це відбувається з семітських мов, - зауважує професійний ботанік диякон Олексій Сорокін, клірик храму Святителя Миколая у Солом'яному сторожки (Москва). Загальносимитичний корінь -  ibn - пов'заний з білим (світлим) відтінком. Адже смола босвелії біла. У давньоєврейському тексті Старого Завіту зустрічаємо слово Іеbоnа з тим же самим коренем, з яким пов'язана і етимологія країни Ліван: країна білих (снігових) гір".

Мабуть, у фонетичній схожості лежить причина широко поширеної думки приймати за Босвелл ліванський кедр (з смоли якого теж іноді роблять ладан, однак у продажі він попадається рідше), і навпаки.  Ще сильніше заплутує ситуацію остання ланка в ланцюжку мовних запозичень - з грецької мови в слов'янські. У Візантії, звідки, як відомо, східні слов'яни черпали джерела православної віри, олібанум - ліван зветься ладан. Так через лінгвістичні примхи ліван як речовина на Русі спочатку став долоні, а потім і ладаном. І вже з розвитком церковного життя на Русі даний термін помітно трансформувався. Тепер в Церкві ладаном прийнято називати все, чим кадять при богослужіннях, не користуючись при цьому поняттям "пахощі". Звичайно ж, це зовсім не означає, що в кадильницю поміщений обов'язково чистий ладан ! Так само як не означає, що ладан виготовлений зі смоли ліванського кедра. Навпаки, це якраз винятковий випадок: зараз природні популяції  цього дерева, на жаль, майже повністю винищені.

Вчені академічного інституту, ретельно перемішавши з чистим ладаном три інших необхідних компоненти,  досліджували дію названого  ними біблійним ладаном склад  на безпородних лабораторних щурах, попередньо заражених так званим штучним перитонітом.  "Результати виявилися справді дивовижними, - розповідає один з авторів роботи старший співробітник ІХФ РАН Сергій Стовбун. - Якщо в обох контрольних групах до 11-ї доби експерименту померли всі 20 тварин, то в групах тих же серій, оброблених біблійним ладаном,  вижили чотири і п'ять із десяти особин відповідно". На думку вчених, це свідчить про антибактеріальну та імуномоделюючу дію диму біблійного ладану, що узгоджується і доповнює попередні висновки. Тобто йдеться про ефекти, які в медицині прийнято називати фізіологічними. Московські вчені спробували проникнути в природу цього явища і з'ясували: практично всі мікрочастинки аерозолю біблійного ладану в діаметрі не перевищують мікрона. "А це якраз той поріг, за яким, відпов ідно до сучасних уявлень,  почина ється ефективне проникнення в альвеоли легенів, - зауважує Сергій Стовбун. - Більші частинки зриваються з аеродинамічних ліній в області трахей і мікротрахей, і ефективність інгаляцій істотно знижується".

СПАДЩИНА ВОЛХВІВ. Праобразуючи собою Христовий подвиг кадіння настільки приємне Богу, що в Старому Завіті Мойсей кадінням фіміаму спинив гнів Божий на Ізраїль за непослух (Чис .16,46-48). 3араз символіка кадіння, звичайно, інша, та й користуватися ладаном можна вже не лише в свята святих, а й усюди, де підноситься  людська молитва до Бога. «Кадило Тобі приносимо,  Христе Боже наш, як пахощі духовні, Ти ж прийми їх в пренебесний Твій жертовник, низпошли нам благодать Пресвятого Духа", - йдеться в молитві, яку священик або архієрей благословляє кадило. Новозавітна ж символіка ладану починається буквально з самої появи на світ Спасителя, коли прийшли поклонитися Немовляті волхви принесли в дар йому золото (як Царю), ладан (як Богу) і смирну (як Людині, якій предуготовано прийняти страждання).

За Церковним переданням, другий дар підніс святий цар Валтасар, і чудесним чином той до цього часу зберігся. Але на фотографії з афонського монастиря святого Павла видно лише золоті пластини і невеликі кульки. Із золотом все зрозуміло, а от інше - ладан чи це?  І так, і ...ні. Як свідчить афонський переказ, щоб зберегти Божественний аромат на століття, смолу ліванського кедра подрібнили, змішали зі смирної - ароматичною олією - і скачали в кульки, які зберегли свій запах до теперішнього моменту.  Це і є прообраз справжнього афонського ладану - того, що вважається зразком у Православній Церкві всього світу до цих пір. Саме за цим зразком ладан у звичному для нас розумінні на Афоні роблять уже кілька століть. За переказами, перший ладан у монастирі святого Павла виготивила в 17ст. З часом даний звичай поширився на всю Православну Церкву, і тепер будь-який різновид класичного ладану містить два головні компоненти: смолу і ароматичне масло. Але, як і в будь-якому ремеслі, у виготовленні ладану є багато секретів ньюансів і тонкощів, які аж ніяк не вичерпуються точним співвідношенням компонентів і технологічних умов. Грецький ладан роблять в невеликих сімейних майстернях за тією ж технологією - але вже не вручну, а з використанням спеціальних міксерів і верстатів, що знижує вартість.

Софринський ладан - спадщина тієї важкої для Церкви епохи, коли імпорт натуральних компонентів був неможливий, а секрети кустарного виробництва йшли разом з їх власниками у вічність. У створених після Великої Вітчизняної війни виробничих майстерень Московської Патріархії вибирати не було з чого: єдиною доступною в промислових обсягах смолою була соснова живиця. Ладан іменний з нею (постачальник - Вологодський лісохімічний завод) до цих пір випускають у Софріно. "З контрафактом поки безпосередньо не стикалися, хоча одного разу спробували смолу якраз з України - виявилася поганою, - розповідає завідувач цехом ХПП "Софрино" Іван Соловйов. - Робилися спроби перейти на сибірський кедр. Але виявилося, підсічена для збору смоли сосна на кілька років перестає давати врожай (знамениті горішки) і лісові господарства несуть через це колосальні збитки. Ціна ладану, розрахована з урахуванням упущеного через зникнення горішків прибутку, виходила воістино космічною

З тієї ж причини не використовують поки у Софрино натуральні ароматичні масла. Втім, у поєднанні з сосновою живицею і звичайною крейдою (що грає роль своєрідного борошна в тісті, що оберігає гранули від взаємного злипання) натуральна віддушка як невідповідно дорога, ймовірно, сприймалася б неприродно.

 

ТРИ ГОЛОВНІ КРИТЕРІЇ ВИБОРУ ЯКІСНОГО ЛАДАНУ:

І.Швидкість виникнення, стабільність і якість аромату в початковій і в основній стадіях кадіння. Коли гранула ладану ще майже ціла, що відчувається при кадінні, запах формують в основному ті леткі ефірні масла й ароматизатори,  що містяться в смолі.

2.3апах при закінченні кадіння і після нього.

За цей параметр відповідає в основному камедь - тверда фракція висушеної смоли. Її запах, як правило, має характерний чадний і неприємний присмак у порівнянні з вказаним у п.1 (крім того, його супроводжує, значне виділення диму і гарі). Тому його обов'язково слід брати до уваги.

З.Термомеханічна стабільність гранули.

Найкращим ладаном вважається той, який трохи розтікається на вугіллі (при цьому ні в якому разі не гасить його), а після згорання утворює корочку і легко видаляється.

 

Словник термінів

Босвелія (Воswellіа) - дерево родини Брузерові. Росте в пустелях Аравиії та Східної Африки. Для збору олібанум використовується в основному вид Воswellіа carteri.

 Кедр ліванський (Cedrus libani) - хво йна рослина сімейства Соснові (Pіnасеае). Природна популяція практично винищена з часів спустошення Палестини. В даний час плантацїї справжнього ліванського кедра збереглися в Сирії і в Лівані(у цій країні підсікання стовбурів для видобування смоли заборонено). Смола ліванського кедра відноситься до одних з найдавніших натуральних пахощів, що використовується як компонент у виробництві деяких сортів ладану.

Олібанум (Olibanum) - висушена смола дерева Босвелія, що росте у пустелях Аравії та Східної Африки - круглі або довгасті крапельки жовто-бурштинового кольору.

Роcний ладан - смола стіраксового дерева видів Styrax benzoin і Styrax tonkinensis, що росте в Таїланді, Лаосі, Камбоджі, Китаї і В'єтнамі (світло-коричнева маса з ароматом ванільного бальзаму).  

Ліван (чистий ладан) - в сучасному сенсі збірне поняття, що включає в себе смоли олібанум і РОСНО ладан.

 

ЛАДАН АФОНСЬКИЙ СВЯТКОВИЙ Ладан вищого гатунку, виготовлений вручну з високоякісної смоли ладанного дерева з додаванням запашних масел і без використання барвників. Завдяки унікальному рецепту, збереженому ченцями Нового Скиту на Святій Горі Афон, цей ладан володіє стійким, насиченим ароматом, що зберігається протягом тривалого часу після кадіння, не розтікається на вугіллі і не дає запаху гарі при кадінні.

АР0МАТИ: Візантія, Віфлиєм, Воскресіння, Гарденія, Гвоздика, Жасмін, Єрусалим, Кипарис, Масло кориці, Медова роза, Миро, Монастирський букет,  Назарет, Пасхалія, Роза, Роза Афону, Свята лоза, Свята ніч, Фавор, Фіалка, Фужер, Херувимський, Царський, Квітка липи, Квітка пустелі, Чорний виноград, Чорна роза, Сінай, Сербія, Квітка лимону.

 

ЛАДАН ЦАРСЬКИЙ

Унікальний ладан, виготовлений за старовинними монастирськими рецептами знаменитого РОСНО ладану, збереженими з царських часів російськими ченцями на Святій горі Афон Ладан відрізняється тонким, благородним ароматом, не розтікається на вугіллі і не дає запаху гарі.

Аромати: Сінай, Афонська роза, Медове дерево,  Дівеєво, Назарет, Кипарис, Лілія, Воскресіння, Іверон, Чорний виноград, Вифлиєм.

 

СМОЛИ

Смоли ліванського кедра, олібанум і Мирро є одними з найстародавніших пахощів. Ладан і смирну разом із золотом волхви принесли в дар Немовляті Ісусу. Смірна володіє благородним, бальзамічним, деревним ароматом, смола ж босвелії священної має стійкий, деревно-пряний аромат властивий натуральному ладану.

 

ЛАДАН ВАТОПЕДСЬКИЙ

Ватопецький монастир або Ватопед-православний грецький чоловічий монастир на Святій Горі Афон у Греції, другий в ієрархії афонських монастирів, один з найдавніших, багатих і обширних.

За переказами монастир у його нинішньому вигляді створений бли зько 972-985 років трьома багатими і знатними людьми: Опанасом, Миколою та Антонієм. Вони прийняли чернецтво і стали учнями преподобного Афанасія Афонського, який відправив їх жити на те місце, де зараз стоїть Ватопед.  Головний собор монастиря (10ст.) освя чений на честь Благовіщення Пресвятої Богородиці. Крім соборного храму в обителі ще шістнадцять Параклис (невеликих церков). У 1743-1759 роках тут існувала знаменита Афонська академія. Бібліотека монастиря одна з найбагатших на Афоні і містить приблизно 2000 рукописів і більше 35000 друкованих книг.

У монастирі зберігаються багато святинь, значущі для православного світу: частинка Животворящого Хреста Господнього, пояс Прес вятої Богородиці, частки мощей святих: Григорія Богослова, Андрія Критського, апостола Варфоломія, великомучеників Феолора Стратилата, Параскеви, Кирика, Сергія і Вакха, священномученика Харалампія, великомученика Пантелеймона, Трифона, Іоанна Милостивого, архідиякона Стефана, великомученика Димитрія Солунського. В монастирі серед Богородичних ікон щонайменше вісім є чудотворними, найвідоміші з них: "Отрада" або "Втіха" і "Всецариця" ("Пантананасса").

Не менш цікавий список відомих насельників монастиря: Святий Сова Сербський був тут ченцем у кінці 12 ст., Преподобний Семеон Мироточивий, цар Сербський жив у монастирі в кінці 12ст., святитель Григорій Палама трудився в 14 ст., преподобний Максим Грек прийняв тут чернецтво в 1507 році.

АРОМАТИ

Аромати: Візантія, Віфлеєм, Воскресіння, Гарденія, Гвоздика, Жасмін, Єрусалим, Кипарис, Масло кориці,  Медова роза, Миро, Монастирський букет, Назарет, Пасхалія, Роза, Роза Афона, Свята лоза, Свята ніч, Фавор, Фіалка, Фужер, Херувимський, Царський, Квітка липи, Квітка пустелі, Чорний виноград, Чорна роза, Сербія, Сінай, Квітка лиману,

Уточнити пошуковий запит